- De Lucid Air Pure is niet alleen de ‘goedkoopste’, maar ook de efficiëntste elektrische auto in het aanbod van de Amerikaanse autofabrikant.
- Business Insider Nederland werd uitgedaagd om de opgegeven WLTP-actieradius van 747 kilometer in het echt te bereiken.
- We reden met de Pure in Tirol, waarbij ons vanzelfsprekend meer opviel dan alleen de efficiëntie.
- Lees ook: We reden met de BYD Seal om te zien of hij de concurrentie met Tesla aankan
Efficiëntie en elektrische auto’s gaan op papier niet heel erg geweldig samen. Het meest gehoorde minpunt van een elektrische auto is nog altijd de te kleine of onrealistische actieradius.
Dat is helemaal niet vreemd, want vrijwel elke autofabrikant kiest er logischerwijs voor om de actieradius op de bekende WLTP-cyclus te baseren. Omdat deze testcyclus niet geschikt is voor EV’s, geven de uitkomsten die eruit voortkomen ook een onbetrouwbaar beeld van de actieradius.
Uitzondering op de regel lijkt Lucid. Het merk bracht niet al te lang geleden de Air Pure in Europa op de markt. Niet alleen is dat de ‘goedkoopste’ versie van de luxe elektrische vierwieler, maar volgens de Amerikaanse autofabrikant is het ook de efficiëntste.
Zo efficient dat de gecommuniceerde (rooskleurige) actieradius in de praktijk ook daadwerkelijk gehaald zou kunnen worden. En dat cijfer liegt er niet om, want de Air Pure moet op papier 747 kilometer op een volgeladen accu van 88 kWh kunnen afleggen. Dat is 8,5 kilometer per kWh, wat omgerekend neerkomt op 11,8 kWh per 100 kilometer, een serieus indrukwekkend cijfer.
Omdat Lucid zeker is van het kunnen van de Air Pure, kreeg Business Insider Nederland de kans om er zelf achter te komen of het echt, zoals het merk zelf zegt, de efficiëntste elektrische productieauto van het moment is.
Daarbij bedachten de Amerikanen dat het vlakke (en natte) Nederland niet voldoende uitdaging bood. De hoogteverschillen in Tirol zouden een betere testgrond moeten zijn. Om het plaatje compleet te maken, was ook een ochtend op het circuit ingepland.
De Pure is namelijk niet alleen de efficiëntste auto in het huidige aanbod van Lucid, maar volgens de woordvoerders van het merk misschien ook wel de leukste, oftewel: hij is buitengewoon praktisch als dagelijkse auto, maar je moet er ook lol mee kunnen hebben op het circuit.
Dat de Air Pure van beide markten thuis is, komt mede doordat het de lichtste auto in het hele aanbod van het merk is. Hij heeft het kleinste accupakket en alleen een motor op de achteras. Dat levert een gewichtsvoordeel van ongeveer 150 kilo op tegenover de vierwielaangedreven varianten. En hoe minder gewicht, hoe beter de prestaties en efficiëntie van de auto.
Ook heeft de Air Pure van alle Lucids achterin de meeste beenruimte. Niet qua diepte, maar qua hoogte. Het merk verwijderde de batterijmodules precies op de plek waar de meeste ruimtelijke winst behaald kon worden, terwijl de gewichtsbalans van de auto onveranderd op 50-50 zou blijven. Die plek is net voor de achterbank en net achter de voorstoelen. Door hier gewicht te besparen, werd ook gelijk het verwijderen van motor op de vooras gecompenseerd.
Naast dat het gebrek aan deze batterijmodules het zitcomfort op de achterbank ongelooflijk veel verbetert, viel ons vooral op dat de Air Pure ook heel veel lichter aanvoelde dan de vierwielaangedreven varianten. Dat merkten we natuurlijk vooral op het circuit, waar het zich vertaalde naar een scherper en sneller reagerende auto. Maar ook op het openbare asfalt was er een enorm verschil op te merken. De auto voelde in het algemeen prettiger aan en leek wendbaarder. Hij liet zich heel fijn door de lokale bochtige bergweggetjes en dorpjes sturen.
Een wolf in schaapskleren
Op het circuit was de Pure een wolf in schaapskleren. Je zou bij het zien van de bijna vijf meter lange bolide niet verwachten dat hij zich kon ontpoppen tot een racemonster. De bijna 442 pk op de achterwielen helpt daar natuurlijk heel erg bij, maar het feit dat we dat dat vermogen makkelijk onder controle konden houden terwijl we als bezetene over het circuit klapte, viel op.
De Lucid Air communiceert goed wat er onder je kont gebeurt, waardoor je eigenlijk nooit het gevoel hebt dat je de controle verliest. Een uitbrekende achterkant zal bijvoorbeeld nooit als een verrassing komen (al grijpt de computer ook snel in om deze overtreding van de regels te verbeteren).
Een belangrijk onderdeel hiervan is het scherpe stuurgedrag, wat ervoor zorgde dat we de 2.070 kilo wegende EV scherp en zonder al teveel drama door elke bocht konden krijgen.
Hoe leuk het ook is om met de Lucid Air Pure over het circuit te knallen en hoe goed dit het technische kunnen van de auto ook belicht, blijft het toch lastig om dit te vertalen naar gebruik in de echte wereld.
Gelukkig had Lucid twee flinke ritten van bijna drie uur door de bergen en over de autobahn gepland. Daarmee was het voor ons wat makkelijker om dingen als comfort en ook de efficiëntie te bepalen op basis van ons eigen rijgedrag.
Om de test een extra dimensie te geven, werden we aan het einde van de eerste rit geconfronteerd met de cijfers van de mensen van Lucid. Deze reden dezelfde route, maar dan met voor de auto optimaal rijgedrag.
Rijden alsof het een benzine-auto is
Met in het achterhoofd dat het om het bewijzen van de efficiëntie ging, besloten we dat het beste beeld geschetst zou worden als we zouden rijden alsof we in een reguliere benzine-auto reden. Met andere wooden: niet inhouden op de snelweg, wellicht wat actiever dan gemiddeld sturen op de leukere bergweggetjes en vooral niet naar de aftellende actieradius kijken. We waren er namelijk voor het instappen van verzekerd dat we hoe dan ook onze eindbestemming zouden halen.
Met die zekerheid in het achterhoofd, tikten we enkele keren de topsnelheid van de Pure (200 km/u) aan en hielden we ons aan een gemiddelde snelheid van 130 km/u op de snelweg. Op de provinciale wegen en in de steden was het zaak om ons zo goed mogelijk aan de snelheid te houden.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de WLTP-cijfers hebben we niet gehaald. Dat hadden we ook niet verwacht, want onze ritten leken op geen enkele manier op de wijze waarop de WLTP-test uitgevoerd wordt. Ook haalden we de optimale cijfers van de mensen van Lucid niet.
Maar dat wil niet zeggen dat we niet onder de indruk waren. Want met ons rijgedrag, waarbij we dus nergens hebben ingehouden, wisten we bijna 16 kWh per 100 kilometer te halen. Omgerekend een kleine 6 kilometer per kWh. Nog verder omgerekend: een echte actieradius van ruwweg 520 kilometer.
Een medewerker van Lucid liet ons cijfers in de auto zien die zelfs beter waren dan de WLTP. Deze persoon kwam uit op bijna 9 kilometer per kWh, wat omgerekend op een actieradius van bijna 800 kilometer uitkomt.
Maar daarbij kwam wel de kanttekening dat hij niet harder dan 90 km/u had gereden op de snelweg. Het is dus mogelijk nog meer uit de 88 kWh in de Lucid Air Pure te halen, maar of dat prettig rijden is valt wel te betwijfelen…
Hoe zit het met snelladen?
Hoewel we veel gereden hebben en de Air goed aan tand hebben kunnen voelen, blijven we toch met wat vragen achter. We kunnen bijvoorbeeld niet zeggen hoe de Lucid Air Pure zich op de echt langere ritten houdt. We hebben tot noch toe alleen met gemiddelde en doorgerekende cijfers gewerkt en nog niet een accupakket (bijna) helemaal leeg kunnen rijden.
Ook hebben we nog geen ervaring met het snelladen. Belangrijk, want Lucid claimt dat elke Air binnen een kwartier 400 WLTP-kilometers kan laden. Dat is een wat wollige claim, want naast dat WLTP-kilometers lastig naar de realiteit te vertalen zijn, pakt het snelladen in de praktijk toch regelmatig anders uit dan de autofabrikant voorschrijft.
Tegelijk kunnen we wel met zekerheid zeggen dat de Lucid Air Pure op alle vlakken een indrukwekkende auto is. Er is gigantisch veel ruimte in het interieur, zowel voor mensen als bagage. Hij rijdt uitermate comfortabel op de openbare weg en kan zich ontpoppen tot een sportieve supersedan. En dat alles terwijl hij alle moderne snufjes heeft die je van een auto van dit kaliber verwacht. Ook is het interieur door de styling en het doordachte, hoogwaardige materiaalgebruik simpelweg een fijne plek om te verblijven. Maar dat mag je ook wel een beetje verwachten van een auto met een vanafprijs van 88.000 euro.
Nu is de Lucid Air Pure niet helemaal perfect, maar om de imperfecties op te noemen is een beetje alsof je op alle slakken zout legt en van elke mug een olifant probeert te maken. Het zijn puntjes die ondergeschikt zijn aan het totale pakket dat Lucid met zelfs de Air Pure als instapmodel al neerzet.
Feit is dat er bij de concurrentie geen betere auto te vinden is. Geen ander merk levert zoveel compromisloze technische vooruitgang en durft tegelijk achter de gestelde claims te staan. En vooral dat laatste siert Lucid, want dat gaat verder dan ons in een auto zetten en door Tirol laten rijden.
Het Amerikaanse merk is zo overtuigd van het product dat het - op aanvraag - zelfs een Air bij jou voor de deur wil zetten zodat jij hem een paar dagen kunt testen. Je hoeft ons dus niet op ons woord te geloven, je kunt het zelf ondervinden.